Jak často cvičit?

Otázka, na kterou velmi často odpovídám zní  „jak často mám cvičit“? Vzhledem k množství energie přijaté ve formě potravin, doporučuji pohybovou aktivitu každý den. Pokud je to pro vás překvapivé sdělení, tak je mi líto, ale je to tak. Pohyb je součást našeho života, každý ví, že nedostatek pohybu ohrožuje náš život a přesto jsme schopni nehýbat se celé dny. Tedy pokud za pohyb nepovažujete přesun k výtahu, do auta, z auta v supermarketu, a tak dále. Neustálé debaty na téma diety a hubnutí by byly naprosto zbytečné při vyrovnané energetické bilanci, co to znamená? Přijmeš pouze tolik potravin kolik stačíš za den zužitkovat. Ale to však nestačí, dalším prohřeškem je špatné zacházení s vzácnou schránkou (tělo), která nás nosí, v podobě hladovění a přecpávání. To znamená nepravidelné a neúměrné stravování, ale také přecpávání se nekvalitními a nutričně nehodnotnými potravinami. Ruku na srdce, jak jste na tom vy? Jíte pravidelně a střídmě, máte stravu pestrou a vyváženou? Jíte zeleninu a ovoce, pijete čistou vodu? Skládá se vaše strava z bílkovin, sacharidů a tuků, nebo jen z uzenin, pečiva, zákusků, oplatků, kávy a sladkých nápojů (páté před deváté)? Pohlížíte na potraviny jako na kvalitní energii, nebo z nich máte požitek, čím víc tím lépe? Vyrovnaná energetická bilance současně znamení dostatek pohybu.

Takže kolikrát týdně cvičit? domnívám se, že už si dokážete odpovědět sami, ano správně „každý den„. Doporučuji silovou zátěž pro získání síly a aktivní svalové hmoty na úkor tuků, třikrát týdně. Už vás slyším namítat, „nemám čas, třikrát týdně to nestihnu, to nemám šanci dát“. Věřte, že to jsou pouze výmluvy, jde o priority, co vlastně chcete, být v kondici a štíhlý, nebo věnovat spoustu času nakupování, jídlu, televizi nebo špatně zorganizovanému dennímu režimu, neustálému hubnutí a tloustnutí a mluvení o tom? Třikrát týdně si běžte na hodinu zaběhat, zajezdit na kole, nebo svižnou chůzí ujít alespoň 6 km. Jeden den věnujte odpočinku, který ale nemusí být  gaučink celý den, může mít podobu, procházky, plavání, saunování.

Když to celé sečteme,

  • tři dny ( např. pondělí, středa, pátek) posilovna,
  • tři dny ( např. úterý, čtvrtek) aerobní aktivita
  • jeden den relaxační, máte každý den pohybovou aktivitu.

Je jen na vás, jak moc jste pro sebe důležití, věnovat si hodinu denně, je to mnoho? Člověk, který díky svému přístupu k sobě samému své tělo, přivede do stavu nemocných, věnuje spostu času nemocnění. Někteří lidé nemocní záměrně, nebo alespoň jejich životní styl na to ukazuje.  Kladu si otázku: neví to, nebo věří, že tento životní styl nepřinese jeho tělu újmu? Co si myslíte vy, co způsobuje špatné zacházení s tělem a co je vlastně špatné zacházení s tělem ( co je správný a co špatný životní styl), máte na to svůj názor? Napište o něm 🙂

Co získáte:

  • aerobní vytrvalost (posílíte srdce, kardiovaskulární systém, plíce, prokrvení svalů a vnitřních orgánů, atd.), spalujete případné tukové zásoby a to zejména při dlouhodobé (60 minut) aerobní aktivitě, středního zatížení
  • silovou vytrvalost, sílu, (zrychlíte metabolismus, zpevníte svaly srovnáte držení těla, atd.)
  • odstraníte psychické bloky, stres z každodenních aktivit, získáte odolnost proti stresu.
  • odstaníte nadměrné svalové napětí
  • vaše tělo bude mít díky adaptačním změnám zdravý imunitní systém, který nedovolí útočícím virům a bakteriím, aby na ně utočily.
  • nebudete mít nikdy důvod řešit nějaká kila navíc ani žádné neduhy plynoucí z nedostatku pohybu a přebytku stravy (z obezity)
  • možná vás bude občas něco bolet, ale vaše tělo si s těmito drobnými neduhy velmi rychle poradí
  • budete mít lepší koordinaci, a flexibilitu
  • bude se vám lépe lyžovat, jezdit na kole, péct cukroví na vánoce a zvládat sezóní úklidové práce

Je to dost argumentů? Nebo snad málo? Lidé už se probuďte a buďte zodpovědni každýsám za sebe, nikdo vám nepomůže neuděláte-li to vy sami. 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *